Megbélyegzett mentő – Barkas B 1000 mentőautó

Szinte teljesen kikoptak a magyar utakról a Barkasok, épségben megőrzött civil változatokból is kevés van az országban, nemhogy mentőautóból. Ritka pillanat, amikor belebotlunk itthon egy keletnémet villogósba, ahhoz viszont kell egy kis trükk, hogy egyből kettőt láthassunk belőle.

- Hirdetés -

Kész szerencse, hogy az elektronikus levelek korát megelőzően lapra szerelt autókat is lehetett kapni. A filatelisták és a postások bélyegnek becézték ezeket a cakkozott papírokat. 1982-ben az IFA modellsorát örökítették meg egy hatdarabos bélyegsorozaton a gyűjtők nagy örömére. Roburok, W50-es szóló és nyerges tejszállító szerelvény, meg a kis takarítóautó mellett a kollekció hatodik darabja volt a csupán öt pfenniget érő Barkas B 1000 mentőautó.

A nyolcvanas években 5 millió példányban kiadott bélyeg nem az első volt, mely Barkas mentőt ábrázolt. 1965-ben készült egy a Nemzetközi Vöröskereszt centenáriumának emléket állító bélyeg, bár sokkal elnagyoltabb részletekkel.

Barkas B 1000 mentoauto 5A szép ábrákkal díszített későbbi sorozat négy tagját még az NDK-ban kaptam gyerekként, életem első külföldi utazásán. Tehát adta magát a téma, egy fotón megörökíteni a bélyegemet és a renoválásra váró mentőautót, mely az oldalán olvasható felirat szerint egykor a Deutsche Demokratische Republik Krankentransport flottájában rótta a kilométereket. Talán még tüdőgondozóba is vitt pacienseket, bár látva a két első ülés között tátongó megbontott motortérben levő, a Wartburgból ismert kétütemű, háromhengeres erőforrást, erre azért nem vennék mérget. Az viszont egyből kiderült, hogy nem korai szériából való a kocsi, mert a ritkább szövésű hűtőráccsal szerelték, az első indexek megszabadultak a króm gyűrűtől, a keresőlámpája is későbbi kivitel, csakúgy, mint az 1973-tól szériában járó köd- és tolatólámpák, valamint az 1983-tól gumi védőcsíkkal vértezett lökhárítók. Ezt erősíti a fűthető hátsó ablak, amely az 1984-es év nagy újdonságaként debütált, persze közel sem biztos, hogy teljesen típustiszta a jármű.

Akkor mégis, meddig repít vissza minket az időben ez a két Barkas-lelet? Egészen az ötvenes évekig, mert akkor kezdték fejleszteni az új típust. A cél egy modern, praktikus, több célra használható, egyszerű kialakítású, megbízható haszonjármű alkotása volt, melyhez a fejlesztési- és gyártási költségek csökkentése miatt számos Wartburg főelemet használtak fel. Az eisenachi gyárból jöttek a motorok, a váltók, a műszeregységek, a lámpatestek és olyan apróságok, mint a hamutartó.

Barkas B 1000 mentoauto 41961-ben kezdődött a nullszéria gyártása a VEB Barkas-Werkénél. Az első negyven Barkas közül egy mentőautó volt. A vásárlóközönség egy évvel később láthatta a Lipcsei Vásáron a közel egy tonna hasznos terhet szállítani képes haszonjárművet, mely a katalógusai szerint megfutotta a 95-100 km/h sebességet. Hamar kigördültek a gyár kapuin az első exportmodellek, később a kisbusz kivitelből sorozatban kezdték gyártani a mentőautókat több változatban. A vöröskeresztes haszonjárművek kevés belátást engedő hátsó és oldalsó üvegeket, ködlámpát, keresőlámpát, a tetejükre megkülönböztető jelzést kaptak. A 6,4 köbméteres belső teret kezdetben csővázon nyugvó hordágyakkal, kiszedhető székkel és ülőhelyekkel, később orvosi műszerekkel, a sofőrfülkét elválasztó elhúzható belső ablakkal, felső tetőszellőzővel látták el. Télen a fűtésért benzinkályha felelt, a megnövekedett energiaigényt a 220 wattos helyett 500 wattos generátor elégítette ki.

A kommunikációt jókora antenna és telefonkagylós adó-vevő készülék biztosította.

A Krankentransport felirat nem volt minden villogós kivitel sajátja, soknak az oldalára csak egy vöröskeresztet festettek. A tűzoltóságnál tiszta vörös, a honvédségnél katonai zöld festést kaptak a Barkasok, s létezett a bélyegen látható, az övvonalon végigfutó csíkos kialakítás is. Így lehetett messziről megkülönböztetni egy hétköznapi Barkas B 1000 KK betegszállítót egy jobban felszerelt SMH 2 vagy SMH 3 átépített mentőautótól.

1983-ban, két évvel az első prototípus megépítése után látványos újításként a mentőautó a belmagasságot növelő magasított fülkét kapott. Az évi 65 példányban épített SMH 3 hátsó ajtaja nem oldalra, hanem felfelé nyílt és Wartburg lámpákat szereltek rá. Belül beépített tároló rekeszek, két oldalról körüljárható hordágy, elöl fejtámlás ülések könnyítették a legénység dolgát. A felépítményt ugyan a Barkas gyártotta, viszont a félkész karosszéria Parkentinben nyerte el végső kialakítását, az orvosi műszereket pedig Ilmenauban installálták a mentőkbe. A VW licence alapján Karl-Marx-Stadtban készült 1,3 literes Wartburg négyütemű motor 1989 őszén került először a Barkas karosszériába. 1990-ben mutatkozott be a B1000-1, s egy évvel később leállították a Barkasok gyártását.

Cikkünk teljes terjedelmében – további képekkel és információkkal – a Veterán Autó és Motor 2016/04. számában olvasható. Az újság megvásárolható webshopunkban vagy megrendelhető szerkesztőségünknél.

Barkas B 1000 mentoauto 1 Barkas B 1000 mentoauto 2

Hasonló cikkek

Hozzászólások