Élményből is ötös – BMW 520i E28 (1983)

Nagy motor, különleges extra, ritka típus vagy kivitel, dokumentált előélet. Általában ilyen érvek miatt szoktak megmenteni veterán autókat. Ezért a szép állapotú BMW 520i-ért viszont nagyon rajong a gazdája. Ács Tibor kipróbálta a kocsit és megérti a lelkesedést.

- Hirdetés -

BMW Hennarot – vagyis hennapiros – olvasható a jobb első rugótorony mellé Münchenben 1983-ban felragasztott csíkon. A kocsi még eredeti színében tündököl, s összességében is olyan az állapota, mintha csupán pár hete, maximum pár éve gördült volna ki a gyárkapun. Vonalban futnak az ívei, elhasználtságnak alig van nyoma, néhány elemnél látható csupán, hogy a gyárkapu elhagyása óta több mint 30 év telt el. Csomagtartófedele alatt még ott az eredeti gyári szerszámkészlet, sértetlen a textilburkolat, pontosan fekszenek helyükön a kéderek, s ugyanez a patikai rend mondható el az utastérről. Egyedül az ülések árulkodnak feltűnően arról, hogy nem új autó már az 520i, de állítom, bárki szívesen, szájhúzogatás BMW 520i 1983 15nélkül foglalna helyet bennük. A pedálgumik kopása már komolyabb futásteljesítményt sejtet, a kilométerszámláló pedig, 338 ezres számot mutat. Hogyan? Ki vigyázott ennyire egy, a ritka színén kívül nem sok egyéb figyelemre méltó dolgot felmutatni képes 520i-re? Legalább egy sportkormány lenne a gyári négyküllős helyett, tetőablak, esetleg sportülések, vagy a nekem mindig is kuriózumszámba menő fényszórómosó – de nincs semmi ilyen. Viszont eredeti még a kazettás Bavaria CII-es autórádió, feketék a visszapillantótükör-házak, a kézifékkar körül nincs kardánbox, ablakai kézzel mozgathatók – az elsők is. A gyári könnyűfém felnik megdöbbentően szép állapotúak, gyakorlatilag újak, rajtuk ma már nevetségesen kisméretű, 175/80 R14-es gumiabroncsok feszülnek. Ami viszont alapárért járt a müncheni alapmodellhez, az a hátsó középső kartámasz, a középen kivezetett kipufogócső, s mintha alapárért még időmérő órát adtak volna a fordulatszámmérő helyett. De az oilservice és inspection diódasor nagy szám volt akkortájt. Gyerekként órákig bírtunk vitatkozni rajta, hogy a piros után továbbhajtva letiltja a motort vagy sem – állítólag egyébként nem.

BMW 520i 1983 03S van még egy ütőkártyája az 520i-nek, az pedig a legendásan kiegyensúlyozottan járó hathengeres motor. Bár ez a legkisebb hathengeres BMW motor abból az időből, 125 lóerős teljesítménye ma is bőven elegendő a dinamikus mozgáshoz. Weiler Péter – a festőművész tulajdonos – ezzel a kocsival lépett be a veteránozás sötét bugyraiba, miközben gyermekkori álma volt egy hasonló BMW megszerzése. Vágyáról tudott egy interneten megismert restaurátor barátja is, aki Ausztriából hozott haza egy Ford Angliát, miközben megpillantotta a telep sarkában a BMW-t. Az autó szemmel láthatóan elfeledve, de jó állapotúnak nézett ki, így nem is maradt ott. „Műszakilag nagyjából rendben volt, mégis majd 300 órán át tartott a rendbetétele, mert kisebb javítások elengedhetetlenek voltak. Például napokig kellett tisztítani a fényszórók üvegét. Ja, és a 338 ezer kilométer sem valós, mert az eredeti órája nem működött, 192 ezret mutatott, amikor lecseréltük erre. Szóval nem tudom, mennyit futhatott valójában” – meséli a tulajdonos, aki munkanapokon egy 8 éves MX-5-ös Mazdát hajt, és családi autónak tartja ezt az 1,1 millióért vásárolt BMW-t, amely napi negyven kilométert biztos fut. Az 520i nagyon meggyőzően és őszintén mozog. Az ember még érzi, hogy annak idején fontos volt, hogy a kocsi kommunikáljon vezetőjével, adjon visszajelzést az útról. Parádés az 5-ös egyenes futása, szépen követi az ívet a kanyarokban, bizonytalanságnak és dülöngélésnek még kissé gyorsabb tempóban haladva sincs semmi nyoma. A váltó precízen kapcsolható – BMW 520i 1983 14ez az a klasszikus BMW-váltógeneráció, amely megalapozta a hírnevét –, természetesen a váltóboton szinte sértetlen a kapcsolási séma. A pedálok egy síkban vannak, a telitalpas gázpedál pedig szinte versenyautós érzést ad, jó vele dirigálni a soros hatost. A motor alul kicsit erőtlen, feljebb pörgetve szépen meglódítja a karosszériát, de sportos menetteljesítményeket ne várjon senki ettől a kétliteres hathengerestől, inkább a villanymotorszerű kiegyensúlyozottságát és finom futását kell értékelni. A fülembe csengenek Helmut W. Bönsch – ő volt a BMW műszaki igazgatója 1972-ben – mondatai. Ezt állította az 5-ös sorozatról: „Nem szeretném ezt sportosnak mondani. Inkább azt mondanám, vitalitás van benne. Egy temperamentumos autót akartunk csupán készíteni.” S mennyire igaza volt! Amikor kihúzatom, a fordulatszámmérő aljába tett fogyasztásmérő simán kiakad a 30 l/100 km-es osztásnál! Pétertől tudom, az 520i a napi iskolatranszportok során 15 liternél nem nagyon fogyaszt kevesebbet.

BMW 520i 1983 13Az 5-ös szériára az E12 1972-es – a Müncheni Olimpia éve ez – megjelenése óta jellemző a kifinomult hajtáslánc és futóműtechnika. Erre építették fel a máig ható imázst, ami elvarázsolta Weiler Pétert is. Szereti vezetni, és a gyerekek is az 520i-t választják, ha felvetődik a „melyikkel menjünk?” kérdés, pedig ők még valószínűleg nem tudják, csak érzik, hogy az 5-ös széria a vezetési élményre fókuszálva adja a sportosság és az elegancia különösen harmonikus egyensúlyát.

Cikkünk teljes terjedelmében – további képekkel és információkkal – a Veterán Autó és Motor 2015/03. számában olvasható. Az újság megrendelhető szerkesztőségünknél illetve webshopunkban.

BMW 520i 1983 05 BMW 520i 1983 09

BMW 520i 1983 04

Hasonló cikkek

Hozzászólások