Ha volt a magyar járműiparnak mostohagyermeke, akkor az a Kis Áruszállító nevet viselte. Szokatlan keresztnév a mai világban akad bőven, ne legyünk hát ezen sem meglepődve – ajánlja Ocskay Zoltán.
Megette a rozsda a típustáblát, ezért fogalmam sincs, mikor készült az oldalkocsi – mondja Halmai Mihály, és ez már csak a tejszínhabkupac csúcsába szúrt eper, mert a Magyar Hajó- és Darugyár váci gyáregységében készített teheroldalkocsikról amúgy sem tudunk semmit, teljes a kudarc, akárhol is próbálkozunk. Eredeti gyári anyag eddig nem került elő, a megkérdezett régi váci dolgozók sem emlékeznek erre a termékre, ami érthető, mert nem volt éppen esztétikai élmény. A típustábla lett volna az utolsó remény az azonosításhoz. A motor, amelyhez kapcsolták a méretes ládát, 1969-es P10-es, akár mellette is lehetett volna egykor.
Még egyszerűbb áruszállítási lehetőség volt a motorkerékpár-oldalkocsi teherváltozata, amelyet az ötvenes évek derekán a csepeli motorkerékpárgyárban kezdtek fejleszteni (utánfutóval is próbálkoztak), de kapacitáshiány miatt lemondtak a dologról.
Eltérés – a dobozon kívül –, hogy az alváz rögzítő lemezét elöl-hátul kiegyenesítették; elöl egy jókora keményfa tuskóra „ül” fel csónak, hátul közvetlenül kapcsolódik a teherszállító láda vázához. Más a sárvédő, egyenes a belső oldal, illeszkedve a csónakhoz, amely nem íves, mint az Ok-3 esetében. A doboz szélessége 45 cm, hosszúsága 130 cm, magassága 40 cm.
A váci teheroldalkocsik legszorgalmasabb használói a postások voltak. Újságkihordók használták Budapesten, és az ország számos más városában csomagkihordók, telefonszerelők, vonalvizsgálók. Készültek üvegszállításra átalakított példányok, ezeket gyakran Izs Jupiter mellé kapcsolták, mert az erősebb volt az egyhengeres Pannóniánál. Gyakori látványt nyújtott a teheroldalkocsis Pannónia a gyárakban, ahol a belső szállítást oldották meg ily módon. Számos teheroldalkocsi került elő P12-essel, ami arra utal, hogy a hazai motorgyártás vége felé is készültek ilyen praktikus és egyszerű áruhordók.
Cikkünk teljes terjedelmében – további képekkel és információkkal – a Veterán Autó és Motor 2013/05. számában olvasható. Az újság megrendelhető szerkesztőségünknél illetve webshopunkban.